Annika, pedagogisch professional BSO en pedagogisch coach

‘Door mijn eigen jeugdervaring wist ik dat ik kinderen spelenderwijs wilde helpen om stevig in hun schoenen te staan’

Als kind maakte Annika, die haar werk als pedagogisch professional combineert met haar rol als pedagogisch coach, de scheiding van haar ouders mee en kreeg ze begeleiding via speltherapie. ‘We gebruikten onder andere Playmobil om dingen uit te spelen. Dat hielp mij enorm. Toen wist ik: als ik ooit iets voor kinderen kan betekenen, wil ik dat spelenderwijs doen.’ Later koos ze voor de studie Creatieve Therapie Drama, nu Vaktherapie genoemd, en ontdekte hoe spel en creativiteit deuren kunnen openen die in een gewoon gesprek gesloten blijven.

Pedagogisch coach: kwaliteit borgen

Al vanaf 2012 is Annika actief in de kinderopvang. Tegenwoordig combineert zij haar werk als pedagogisch professional bij de BSO van kindcentrum Paulusburcht met de rol van pedagogisch coach. In deze functie is zij, zoals dat in de Wet IKK is vastgelegd, medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de opvang en de professionele ontwikkeling van haar collega’s. Annika werkt vanuit de pedagogische visie van de organisatie, gebaseerd op de vier basisdoelen van pedagoog Marianne Riksen-Walraven: het bieden van emotionele veiligheid, het stimuleren van persoonlijke en sociale competenties, en het overdragen van waarden en normen. Als uitgangspunt gebruikt zij hierbij de zes interactievaardigheden, die direct aansluiten op deze basisdoelen en richting geven aan de dagelijkse pedagogische praktijk.

‘Ik observeer collega’s, kijk hoe ze omgaan met kinderen en bespreek wat er goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is,’ legt Annika uit. Een manier om samen met collega’s terug te blikken op situaties is het gebruik van beeldmateriaal: ‘ik kan een medewerker filmen en dit later samen bespreken’. Ook het naspelen van een casus is een waardevolle methode om te ontdekken waar extra ondersteuning of individuele coaching wenselijk is. ‘Het gaat erom dat we als team steeds bewuster kijken naar wat kinderen nodig hebben.’

In haar coaching koppelt Annika alles terug aan de kernwaarden van kindcentrum Paulusburcht: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. ‘Als kinderen zich veilig voelen, kunnen ze zich ontwikkelen en dat geldt net zo goed voor collega’s’. 

Spel en verantwoordelijkheid

 In haar werk als pedagogisch professional merkt Annika hoe belangrijk het is dat kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen. ‘We kijken samen wat werkt en waarom. Bijvoorbeeld tijdens de tafelmomenten komt soms naar voren dat er behoefte is om één gezamenlijk eetmoment minder te doen en juist meer ruimte te creëren voor spel. Dat bespreken we dan als team, maar ook met de kinderen: wat vinden zij prettig en hoe kunnen we dit samen vormgeven? Zo leren ze stap voor stap eigenaarschap nemen over hun eigen dag.’

Ook respect krijgt veel aandacht in Annika’s werk. ‘Kinderen kunnen soms brutaal zijn of elkaar overschreeuwen. Dan helpt het om duidelijk te maken wat onze gedragsverwachtingen zijn: hoe ga je met elkaar om, hoe luister je naar elkaar?’ legt ze uit. ‘Dat begint bij onszelf. De manier waarop wij als volwassenen met elkaar praten en samenwerken, zien kinderen terug en dat nemen ze over.’

Creativiteit en beweging

Annika brengt haar creatieve achtergrond graag de groep in. Ze herinnert zich hoe ze vroeger thuis met mandala’s haar emoties verwerkte en hoe muziek, dans en drama altijd een uitlaatklep voor haar waren. ‘Creativiteit helpt kinderen hun gevoelens te uiten. Soms bied ik een creatieve activiteit aan, soms juist iets fysieks. Jongens die de hele dag stilzitten, laat ik eerst even buiten rondrennen. Meisjes hebben vaak behoefte aan een rustige start. Het gaat erom te kijken wat ieder kind nodig heeft.’ Zelf houdt ze van dansen en sporten. Creativiteit en beweging lopen als een rode draad door haar leven en werk. ‘Dat breng ik mee naar de opvang. Want jong geleerd is oud gedaan: als kinderen ervaren dat bewegen en creatief bezig zijn energie geeft, nemen ze dat mee in hun verdere ontwikkeling.’

Samen groeien

Annika voelt zich thuis bij kindcentrum Paulusburcht, waar opvang en onderwijs in één pand samenkomen. Met haar collega’s werkt ze dagelijks aan een veilige en vertrouwde omgeving, waarin kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en respectvol met elkaar om te gaan. ‘Wat ik kinderen gun, is dat ze zich vrij voelen om te ontdekken wie ze zijn en dat ze ervaren dat fouten maken erbij hoort. Als je jong leert dat je goed bent zoals je bent, bouw je een stevige basis voor de toekomst.’

Rondleiding

We nodigen je van harte uit voor een persoonlijke rondleiding. Zo proef je de sfeer, ontmoet je ons enthousiaste team en zie je hoe we elke dag werken aan een brede en inspirerende ontwikkeling voor ieder kind.

Blog

Leer ons kindcentrum beter kennen, lees ook de andere interviews met ons team.

Bekijk de blog