Calista, leerkracht groep 1 en 2

‘Als kind speelde ik dat ik ‘juf’ was’ 

Calista zit pas net in haar tweede jaar ‘juf zijn’, maar wie haar klas binnenstapt, merkt direct: dit is haar plek. ‘Ik wilde altijd al juf worden’, vertelt ze met een glimlach. ‘Als kind speelde ik juf, ik nam spullen mee naar huis om ‘schooltje’ te spelen. Nu ik echt voor de klas sta, klopt het helemaal. Vooral de kleuters hebben mijn hart gestolen.’

Na haar gymnasium koos ze voor de universitaire PABO, gecombineerd met pedagogische wetenschappen. Een pittige opleiding, waarin theorie en praktijk hand in hand gingen. ‘Ik wilde niet alleen weten hoe kinderen leren, maar ook begrijpen hoe hun ontwikkeling werkt en wat ze nodig hebben. Dat kan ik nu in de klas meteen toepassen.’

In groep 1/2 van kindcentrum Paulusburcht staan vertrouwen en veiligheid centraal. Nieuwe leerlingen moeten zich snel thuis voelen. ‘De relatie met kinderen is de basis. Pas als een kind zich gezien en veilig voelt, kan het groeien. Dat is voor mij het uitgangspunt.’ Binnen haar groep van twintig kinderen, die gedurende het jaar doorgroeien naar bijna dertig, ziet ze hoe belangrijk dat is. ‘De oudste kleuters leren verantwoordelijkheid nemen en geven het goede voorbeeld. Jong geleerd is oud gedaan: zo leren de kinderen van en met elkaar.’

De wereld begrijpen door spel

Kindcentrum Paulusburcht werkt met thema’s. Calista kiest samen met de kinderen onderwerpen, die dicht bij hun belevingswereld liggen. ‘Nu werken we aan het thema ‘Hoera, er is een baby geboren!’ Kinderen vertellen wat ze willen leren en samen bouwen we het thema uit. Zo hebben we in de klas een consultatiebureau ingericht. Binnenkort komt er zelfs een verloskundige op bezoek om te vertellen hoe het allemaal gaat.’

Op die manier geven kinderen betekenis aan de wereld, precies zoals kindcentrum Paulusburcht dat belangrijk vindt. Spel, fantasie en nieuwsgierigheid zijn het vertrekpunt. ‘Ik wil hun creatieve brein aanspreken en ze laten ervaren dat hun ideeën ertoe doen. Zo ontwikkelen ze een eigen stem.’

Ook in de gymzaal sluit Calista aan bij de thema’s. Bij ‘Ridders en kastelen’ bouwden de kinderen een kasteel met water eromheen: tijdens de gymles mochten ze niet in het water vallen. ‘Op die manier leren de kleuters op een speelse manier samenwerken, bewegen en grenzen verleggen.’

Vrije tijd als inspiratiebron

Wat Calista in haar vrije tijd doet, sijpelt regelmatig door in haar lessen. ‘Ik houd van koken en bakken en neem dat mee in het thematisch werken. Binnenkort organiseren we het thema ‘Bakkers klaar, bakken maar!’ waar ook ouders bij worden betrokken.

Daarnaast voetbalt ze zelf drie keer per week. ‘De kinderen vinden dat geweldig. Vooral de jongens kijken ernaar op, maar ook de meisjes vinden het leuk. Je ziet steeds meer dat voetbal voor iedereen is. Dat vind ik mooi om mee te geven: je mag je plek innemen, of je nu een jongen of een meisje bent.’

Samen groeien

In de kleutergroep van Calista komen alle pijlers van kindcentrum Paulusburcht samen: vertrouwen, samen leven en leren, jezelf ontwikkelen en de wereld begrijpen. Voor haar is het vanzelfsprekend om daar dagelijks aan te werken. ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, hun eigen ideeën leren uiten en samen spelen en leren. Zo leg je een basis waar ze hun hele schooltijd, en eigenlijk hun hele leven, op verder kunnen bouwen.’ 

Rondleiding

We nodigen je van harte uit voor een persoonlijke rondleiding. Zo proef je de sfeer, ontmoet je ons enthousiaste team en zie je hoe we elke dag werken aan een brede en inspirerende ontwikkeling voor ieder kind.

Blog

Leer ons kindcentrum beter kennen, lees ook de andere interviews met ons team.

Bekijk de blog