Jony, leidinggevende kinderopvang

‘We bouwen samen aan vertrouwen. Dat geldt voor kinderen én collega’s'

Als leidinggevende van de kinderopvang binnen kindcentrum Paulusburcht heeft Jony overzicht over alles wat er speelt. Ze werkt inmiddels acht jaar bij het kindcentrum. Ze begon ooit als pedagogisch medewerker bij de peuteropvang en BSO, en groeide stap voor stap door naar haar huidige functie. ‘Ik heb de organisatie van binnenuit leren kennen,’ vertelt ze. ‘Dat maakt het extra waardevol om nu het team te mogen aansturen.’

Sinds vorig jaar staat Jony niet meer dagelijks op de groep, al valt ze af en toe nog in bij de BSO. ‘Dat doe ik bewust,’ zegt ze. ‘Ik wil de verbinding met de kinderen en collega’s houden. Op de groep hoor en zie je zoveel. Die ervaring helpt me in mijn werk als leidinggevende.’

Verbinden en versterken

Binnen de kinderopvang werkt Jony met drie pedagogisch professionals bij de peuters, één pedagogisch coach en zeven collega’s op de BSO. Haar dagen zijn afwisselend. ‘De ene dag voer ik oudergesprekken of geef ik rondleidingen aan nieuwe ouders, de andere dag werk ik aan beleid of plan ik de roosters. Daarnaast besteed ik veel tijd aan de ontwikkeling van het team. We praten over onze kernwaarden; respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. En over hoe we die samen overbrengen op de kinderen. Dat begint bij onszelf.’

Juist dat samen leren en elkaar versterken past goed bij de pijlers van de Paulusburcht. ‘We bouwen hier aan kennis en vaardigheden, maar ook aan zelfvertrouwen en weerbaarheid. Dat geldt voor kinderen én voor collega’s. Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling.’

Leren door doen

Wat Jony het mooist vindt aan haar werk is de samenwerking tussen opvang en onderwijs. ‘We zijn een kindcentrum, dus we leren veel van elkaar. In de opvang is er net iets meer ruimte om eigen keuzes te maken. Dat geeft vrijheid om aan te sluiten bij wat kinderen zelf willen ontdekken.’

Zo werkt de BSO met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. ‘We zijn bijvoorbeeld met digitale geletterdheid aan de slag gegaan. Bij de peuters gebeurt dat spelenderwijs, met een robotje dat ze kunnen besturen, zonder schermen, maar met veel plezier. Op de BSO denken we samen met de kinderen na over hoe ze media kunnen gebruiken om iets te leren. Annika, onze pedagogisch coach, doet dan bijvoorbeeld programmeer activiteiten met hen.’

Zelf brengt Jony haar liefde voor lezen en fotografie mee. ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen plezier hebben in het lezen. Als ik voorlees, ontstaat er rust en aandacht. Daarna praten we over het verhaal, wat er gebeurde en wat zij ervan vinden. Zo leren kinderen hun eigen mening te vormen, een van de pijlers van de Paulusburcht.’

Van peuter tot professional

Jony’s pad naar dit werk begon toevallig. Na haar MBO opleiding Onderwijsassistent volgde ze de HBO opleiding Pedagogiek. Via haar zus, die al bij de Paulusburcht werkte, kwam ze in contact met de peuteropvang. ‘Toen ik daar aan de slag ging, wist ik meteen: dit is het. De aandacht die je kinderen kunt geven, de ruimte om een veilige basis te bieden, dat raakte me.’

Nu, acht jaar later, geeft ze die visie door aan haar team. ‘Als kinderen zich gezien en veilig voelen, kunnen ze groeien. En dat geldt voor iedereen in het kindcentrum. We werken met respect, we nemen verantwoordelijkheid en we bouwen samen aan vertrouwen.’
Binnenkort gaat Jony met zwangerschapsverlof. Haar eerste kind is op komst. ‘Het voelt bijzonder om dagelijks bezig te zijn met de ontwikkeling van kinderen, terwijl ik nu zelf moeder word. Ik hoop dat mijn kind straks net zo’n fijne, veilige plek krijgt als we hier iedere dag proberen te bieden.’

Rondleiding

We nodigen je van harte uit voor een persoonlijke rondleiding. Zo proef je de sfeer, ontmoet je ons enthousiaste team en zie je hoe we elke dag werken aan een brede en inspirerende ontwikkeling voor ieder kind.

Blog

Leer ons kindcentrum beter kennen, lees ook de andere interviews met ons team.

Bekijk de blog