Joyce, kwaliteitscoördinator
‘’Een leven lang ontwikkelen!’’
Het lesgeven zit bij kwaliteitscoördinator Joyce in haar bloed. Ze was naar eigen zeggen tijdens haar middelbareschooltijd een bijdehand type. Ze kreeg natuurkunde op de middelbare school en nam geregeld het stokje van de leerkracht over. Tijdens haar basisschooltijd speelde zij als kind al vaak ‘schooltje’. Ook zie je het lesgeven bij haar terug in de skilessen, die zij geeft. ‘De eerste keer staan ze met spanning beneden aan de lift, maar een paar lessen later skiën ze zelfstandig naar beneden. Dat geeft zo’n voldoening.’ Daarnaast gaf ze dans en turnlessen. Beweging en plezier ziet ze als een belangrijke basis voor een gezonde ontwikkeling.
Nu staat Joyce niet meer vast voor de groep, maar geeft ze wel les aan haar collega’s. ‘Ik laat het lesgeven nu terugkomen in mijn rol als kwaliteitscoördinator. En als er iets met een leerling is, halen collega’s mij er vaak bij. Daarnaast ben ik zelf moeder geworden van Suus, ze is nu één jaar. Ik ben hierdoor anders in het leven gaan staan. Ik begrijp nu veel beter hoe het voelt om een ouder te zijn. Zelf heb ik mij veel kunnen ontwikkelen op het podium. Als animatiemedewerker op verschillende campings en met de dansvereniging. Ik heb zelfs een aantal jaren tijdens de dansvoorstelling het theatergedeelte samen met een vriendin op mij genomen om de dansshow tot één verhaal te maken. Je eigen stem ontwikkelen en talenten benutten vind ik heel belangrijk, door de ruimte in mijn opvoeding heb ik ontdekt wie ik ben en wat mijn talenten zijn. Ik hoop dat ik mijn dochter, Suus ook haar eigen geluid mag laten ontwikkelen en dat zij sociaal en creatief opgroeit. Dat gun ik ieder kind.’
Binnen kindcentrum Paulusburcht zijn de rollen van intern begeleider breder geworden. De functie heet nu kwaliteitscoördinator en hierin vervul je drie belangrijke taken; zorgregisseur, leercoördinator en trendanalist.
‘Als kwaliteitscoördinator houd ik overzicht’, vertelt ze. ‘Ik zorg dat alles op elkaar is afgestemd; de zorg voor leerlingen, de ontwikkeling van het team en de resultaten, die we behalen.’
Zorgregisseur: veiligheid en ondersteuning
Als zorgregisseur coördineert Joyce de ondersteuning van individuele leerlingen. Ze heeft nauw contact met leerkrachten, ouders en soms ook jeugdzorg of andere externe partijen. ‘Het mooie is dat de leerkrachten nu zélf de plannen schrijven en uitvoeren voor kinderen, die extra ondersteuning nodig hebben. Ik coördineer en denk mee. Zo blijft de zorg dichter bij de klas.’
Daarbij speelt veiligheid een belangrijke rol. Niet voor niets is Joyce ook anti-pestcoördinator. ‘Als een kind zich niet veilig voelt, is er geen ruimte om te leren. Ik wil dat kinderen zich gezien voelen. Als er signalen zijn, bespreek ik die met de leerkracht en samen kijken we wat nodig is. Ook ouders kunnen altijd bij mij terecht.’
Leercoördinator: professionaliseren en samen leren
In haar rol als leercoördinator begeleidt Joyce de professionalisering van het team. Ze bezoekt klassen, denkt mee over nieuw beleid en ondersteunt collega’s in hun ontwikkeling. ‘Ik zie het eigenlijk als lesgeven aan volwassenen’, zegt ze met een glimlach. ‘Vroeger stond ik voor een groep kinderen, nu help ik collega’s verder in hun vak.’
Respect is daarbij het sleutelwoord. Joyce benadrukt dat de manier van communiceren bepalend is voor een goede samenwerking. ‘Ik vind het belangrijk om altijd netjes en met respect te spreken, ook als je het niet met elkaar eens bent. Dat probeer ik ook aan de kinderen mee te geven. De woorden die je kiest en de houding die je aanneemt, maken het verschil.’
Trendanalist: analyseren van resultaten
Tot slot houdt Joyce zich als trendanalist bezig met data. De rol van Trendanalist gaat verder dan het analyseren van resultaten. Natuurlijk kijken we nauwgezet naar de leerresultaten—bijvoorbeeld voor rekenen—als startpunt voor onderzoek. Samen met het team signaleren we trends en knelpunten door diepte-analyses te maken en de data te verbinden aan de visie op leren in het kindcentrum. Op basis hiervan ontwikkelen ik concrete plannen van aanpak en coachen ik leraren, zodat de onderwijskwaliteit structureel verbetert en er een doorgaande leerlijn ontstaat. De focus ligt dus op het vertalen van data naar actie en het borgen van verbetering.
Rondleiding
We nodigen je van harte uit voor een persoonlijke rondleiding. Zo proef je de sfeer, ontmoet je ons enthousiaste team en zie je hoe we elke dag werken aan een brede en inspirerende ontwikkeling voor ieder kind.
Blog
Leer ons kindcentrum beter kennen, lees ook de andere interviews met ons team.