Samara, leerkracht en stage-coördinator
‘Het mooiste moment is als het lampje gaat branden bij een leerling’
Tien jaar staat Samara inmiddels voor de klas. Sinds 2015 werkt ze als leerkracht, tegenwoordig in groep 8 en daarnaast als stage-coördinator van kindcentrum Paulusburcht. Het onderwijs kwam niet meteen op haar pad, maar nu kan ze zich geen ander vak meer voorstellen. ‘Het mooiste is om dat ene moment te zien: dat het lampje gaat branden en een kind het ineens begrijpt.’
Een dynamisch vak
Ooit droomde Samara ervan om fysiotherapeut of dokter te worden. Toch koos ze uiteindelijk voor het onderwijs. ‘In de winkel of bakkerij waar ik werkte, had ik het na twee jaar wel gezien. Mijn moeder zei toen: onderwijs is misschien iets voor jou, elk jaar een nieuwe klas en veel afwisseling. En ze had gelijk. Geen dag is hetzelfde: ’s ochtends weet je nooit precies wat er die dag gaat gebeuren. Dat maakt het zo leuk.’ In haar huidige rol combineert ze lesgeven in groep 8 met invalwerk op andere groepen. Zo ziet ze de hele school in beweging. ‘In groep 3 zijn kinderen nog heel speels, in groep 4 begint het leren leren en vanaf de bovenbouw groeien ze steeds meer naar zelfstandigheid. Mooi om te zien hoe leerlingen stap voor stap worden voorbereid op de middelbare school.’
Veiligheid en rechtvaardigheid
In groep 8 staat rechtvaardigheid hoog in het vaandel. Samara ziet hoe leerlingen voor zichzelf leren opkomen en samen oplossingen zoeken. ‘Laatst vonden ze het buitenspeelschema niet eerlijk. Dan bespreken we dat.’ Een veilige klas is volgens Samara de basis. ‘Tijdens de eerste zes weken, de gouden weken, werken aan een goede basis in de klas. Daarin bouwen we aan vertrouwen en duidelijkheid: wat vinden we belangrijk, welke regels gelden, en hoe zorgen we dat iedereen zich veilig voelt? Dat doen we samen met de kinderen.’
Creativiteit en samenwerking
Naast de cognitieve vakken vindt Samara het belangrijk dat kinderen zich creatief kunnen ontwikkelen. ‘Met de groepen 5 tot en met 8 werken we groepsdoorbroken aan een creatieve opdracht. Bijvoorbeeld een portret maken met verschillende technieken. Dat is mooi, want kinderen uit verschillende groepen leren van en mét elkaar. Ze helpen elkaar en ontdekken nieuwe kanten van zichzelf.’
Openheid en rolmodel
Samara deelt ook persoonlijke ervaringen met haar leerlingen. Ze heeft reuma en sommige dagen gaat het beter dan andere dagen. Dat vertelt ze ook eerlijk aan de leerlingen. ‘Door open te zijn, hoop ik dat kinderen zich ook vrij voelen om te vertellen waar zij mee zitten. Uiteindelijk gaat het erom dat we samen een goede dag hebben.’
Lampjes laten branden
Wat Samara drijft, is de voldoening die het onderwijs geeft. ‘Soms zie je een kind worstelen, en dan ineens… klik. Het lampje brandt. Dat zijn de mooiste momenten. Want dan weet je dat je het verschil maakt, niet alleen in kennis, maar ook in wie ze als mens worden.’
Rondleiding
We nodigen je van harte uit voor een persoonlijke rondleiding. Zo proef je de sfeer, ontmoet je ons enthousiaste team en zie je hoe we elke dag werken aan een brede en inspirerende ontwikkeling voor ieder kind.
Blog
Leer ons kindcentrum beter kennen, lees ook de andere interviews met ons team.