Tekstgrootte
Professionele cultuur
Op de Paulusburcht handelen de teamleden professioneel en is er een optimistische professionele cultuur. Het (vorm)geven van goed onderwijs en goede opvang lukt doordat leerkrachten, onderwijsondersteuners, interne begeleiders en directieleden werken als één team. Hiervoor heeft het team een kader opgesteld. Het kader gaat uit van de 6 sleutelprincipes en cultuurbeschrijving uit het Kwaliteitskompas Tabijn en de volgende 10 onderwerpen.
Een preventief positief pedagogisch klimaat
Teamleden op de Paulusburcht vinden het van belang leerlingen tot ontwikkeling laten komen vanuit een positieve benadering. Er wordt gezorgd voor een open en veilig klimaat waarbij bekrachtigen van gewenst gedrag (complimenteren) behoort tot de basisaanpak van de teamleden.
Burgerschap
Burgerschap ondersteunt het ontwikkelen van de drie pijlers van de Paulusburcht. Deze kunt u lezen onder de genoemde tegels op deze website.
Uitdagend onderwijs passen bij de capaciteiten en talenten van de leerlingen
Teamleden zien de leerlingen. Hiervoor signaleren, volgen en registreren wij de ontwikkeling van de leerlingen en maken wij aanpassingen op niveau en tempo.
Een rijke leeromgeving
Teamleden creëren een rijke leer- en speelomgeving in de klas, op de groep, in de gymzaal en op het schoolplein.
TECH
TECH ondersteunt het ontwikkelen van de drie pijlers van de Paulusburcht. Alle vaste teamleden zijn geschoold in TECH en onderhouden hun kennis en vaardigheden.
Hoge verwachtingen
Er worden hoge verwachtingen aan leerlingen gesteld, binnen hun eigen mogelijkheden. Er wordt bij wereldoriëntatie gewerkt met hogere orde denkvragen uit de taxonomie van Bloom. De thema’s en het rekenonderwijs worden Top Down aangeboden. Er wordt ook gewerkt met directe instructie volgens EDI.
Een professionele leergemeenschap
Teamleden zijn zich bewust van het werken in een lerende organisatie en ontwikkelen zich continu op verschillende gebieden samen met collega’s. Er wordt onderzoeksmatig gewerkt op school-, groeps- en leerlingniveau. Er wordt samen geleerd en teamleden ontwikkelen zich door het werken in ontwikkelgroepen en gezamenlijke thema- en lesvoorbereidingen.
In- en ontspanning
Leerlingen en teamleden gaan met plezier naar de Paulusburcht. Zij zijn in staat om zich te in- en ontspannen.
Samenwerken
Op de Paulusburcht wordt samenwerken gezien als een (voor)waarde om tot oplossingen te komen. Dit wordt gedaan op basis van vertrouwen. Er wordt bij voorkeur preventief gehandeld en waar nodig reactief. Dit wordt gedaan vanuit heldere leerdoelen die vastliggen en daarbij wordt gestructureerd en planmatig gewerkt, zodat het samenwerken kan plaatsvinden.
Het gebruiken van talenten en kwaliteiten
Teamleden en leerlingen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelingen op het gebied van hun ideeën, passie en ambities binnen het onderwijs en de opvang op de Paulusburcht.