Tekstgrootte
Wij werken vanuit het bestuur overkoepelde kwaliteitskompas met de kwaliteitscirkel: plan-do-check-act. Deze cirkel gaat over het proces, de stappen die achtereenvolgens gezet moeten worden om tot verbetering te komen.
Om de onderwijskwaliteit goed te kunnen beschrijven en (verder) te verbeteren op kindcentrum Paulusburcht, maken we gebruik van de denk- en werkwijze 'opbrengstgericht passend onderwijs (OPO). Dit is een concept in het primair onderwijs dat zich richt op het bieden van effectief onderwijs op maat aan alle leerlingen. Opbrengstgericht Passend Onderwijs geeft inhoud aan elke kwaliteitscirkel door middel van zes onderwijskundige uitgangspunten, vier waarborgen en het systeem Focus PO 1-8. Hierdoor neemt de betekenis van het cyclisch werken toe. De denk- en werkwijze van Opbrengstgericht Passend Onderwijs is op te vatten als een inhoudelijk kader gericht op verbetering van de kerntaken van een basisschool: het aanbod, het didactisch handelen en het zicht houden op ontwikkeling. Het ondersteunt ons bij het sturen op de opbrengsten (schoolambities) en het passend maken van het aanbod.
De vier waarborgen van 'opbrengstgericht passend onderwijs' zijn:
De waarborgen worden twee keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld met het gehele onderwijs team.
Vier ondersteuningsperiodes
Op kindcentrum Paulusburcht bieden wij uitdagend onderwijs aan al onze leerlingen. Dit doen wij vanuit lesmethodes met behulp van ondersteunende actuele materialen en middelen. Vanuit een goed pedagogisch klimaat richten we ons op effectief didactisch handelen en leeropbrengsten. We hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen binnen hun mogelijkheden en ondersteunen iedereen om telkens de gestelde doelen te behalen.
Op Kindcentrum Paulusburcht zoeken wij overeenkomsten in onderwijsbehoeften van onze leerlingen. In groepen leren leerlingen van en met elkaar. Ze leren van elkaars leerstrategieën, ze leren samenwerken en de sociale cohesie wordt bevorderd. Voor alle leerlingen wordt hetzelfde leerdoel nagestreefd en daarbij een passende didactische aanpak toegepast: de basis-, de verrijkte en de geïntensiveerde aanpak. De leerlingen worden dus gegroepeerd op basis van onderwijsbehoeften. De leerlingen bij ons bevinden zich op dezelfde punten in de leerlijn; ze werken op hetzelfde moment aan dezelfde leerdoelen. Daarnaast bieden wij hier bovenop nog extra verrijkend aanbod en komt er één keer per week een groep leerlingen samen in de plusklas.
Leeropbrengsten
Onze leeropbrengsten worden cyclus in kaart gebracht. De groepsleerkrachten houden de ontwikkeling van de leerlingen continu bij. Binnen het kindcentrum werken we met een leerlingvolgsystemen vanuit observaties en vanuit toetsen. Op kindcentrum Paulusburcht maken wij gebruik van het observatiesysteem FocusPO en het toetssysteem Leerling in beeld (Cito). De toetsen geven de leerkrachten een objectief en aanvullend beeld van de vorderingen van de leerlingen.
Twee jaarlijks maken kinderen de toetsen van het leerlingvolgsysteem, deze zijn methode-onafhankelijk.
Elke vier tot acht weken brengen wij de leeropbrengsten van de methode afhankelijke doelen in kaart met behulp van de methodetoetsen.
Dagelijks observeren wij de leerlingen en toetsen wij hun beheersing van leerdoelen.
Sociale opbrengsten
Om het welbevinden van alle leerlingen in kaart te brengen maken wij gebruik van volgsysteem passend bij ons onderwijsaanbod. De leerkrachten vullen voor iedere leerling vragenlijst op sociaal emotioneel gebied in. Vanaf groep 5 vullen ook de leerlingen deze vragenlijst in.
Protocollen onderwijskwaliteit en ondersteuningsstructuur
Op kindcentrum Paulusburcht stellen wij ons beleid op in verschillende protocollen. In de protocollen staan alle zaken waar rekening mee moet worden gehouden binnen het onderwerp en afspraken die wij op schoolniveau hebben gemaakt. Een deel van de protocollen kunt u vinden op de website onder 'praktische informatie'.
Specialisten in ons kindcentrum
Om actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs te volgen hebben wij naast de intern begeleider verschillende specialisten en coördinatoren aangesteld en opgeleid om onze onderwijskwaliteit optimaal te blijven ontwikkelen.
Wij hebben onder andere de volgende specialisten/coördinatoren:
Samenwerkingen
Wij hebben als organisatie verschillende samenwerkingen met externe om onze ondersteuning in te richten. Wij werken o.a. samen met: